Pilot Project - Rue de Verdun - Bicycle Lanes

Last updated April 9, 2020
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In the summer of 2019, the Borough set up a two-year pilot project to test the idea of adding two one-way bike lanes along rue de Verdun, a central artery on our territory.

Initially, the pilot project was to be carried out over two extended summer seasons, from May to October 2019 and from May to October 2020. However, due to the circumstances surrounding COVID-19, the project will continue one more year, until October 2021. This extra time will give the Borough an opportunity to collect the most accurate data possible in order to make a well-informed decision on whether or not to proceed with the project.

Second year of the pilot project 

To prepare for the second year of the pilot project, an information and discussion meeting for residents was scheduled for March 18, 2020, but had to be cancelled due to the measures taken by the City to limit the spread of COVID-19. However,

to clarify and add to the information on this project, you will find below the two documents that were to be presented at this meeting:

We invite you to consult them now.

Short-term parking zones

In 2019, during information and discussion evenings on the pilot project, a number of business owners on rue de Verdun mentioned that it was difficult for their customers to park near their building. To remedy this situation, some 20 short-term parking zones were created on 16 streets crossing rue de Verdun, between rue Godin and rue Rielle. These free parking zones are located within the first few metres of the cross streets facing rue de Verdun. In total, there are 72 parking spaces in these zones.

Le projet en bref

  • Bandes cyclables protégées partiellement
  • Ajout de marquage
  • Aménagement de certains carrefours sécurisés surélevés
  • Vitesse à 30 km/h



Les objectifs du projet d’aménagement de bandes cyclables :

  • Améliorer le confort et la sécurité des personnes qui circulent sur la rue de Verdun.
  • Améliorer l’équité en transport actif.
  • Sécuriser les intersections situées près des écoles pour faciliter les déplacements à pied et à vélo.
  • Favoriser les déplacements actifs et la mobilité durable.
  • Apaiser la circulation.
  • Offrir un meilleur partage de l’espace de la rue.
  • Réduire les GES et notre empreinte écologique pour assurer notre résilience face aux changements climatiques.

Pour en savoir plus, cliquez sur l’article suivant, qui présente l’ensemble du projet final.

Sondages auprès de la population et dans les commerces en 2022

L’Arrondissement a réalisé un sondage en ligne auprès de la population, du 22 août au 19 septembre 2022, pour connaître son niveau de satisfaction envers le projet pilote. Au total, 969 personnes, dont 96% habitent à Verdun, ont répondu au sondage.

  • 65 % des personnes disent être très satisfaites ou satisfaites du projet.

L’Arrondissement de Verdun a également mandaté le Centre d’écologie urbaine de Montréal (CÉUM) pour réaliser un sondage sur la rue afin d’évaluer l’impact de l’aménagement des bandes cyclables sur les commerces du secteur.

  • 84% des usagers et usagères trouvent que le projet a eu un effet positif sur le quartier.
  • 87 % des usagers et usagères se sentent plus en sécurité à vélo.
  • Environ 92% des usagers et des usagères disent que leur fréquentation des commerces est stable ou a augmenté depuis l’aménagement des bandes cyclables.

Documents d’information 2020

Pour préparer la deuxième année du projet pilote, une soirée d’information et d’échanges devait avoir lieu le 18 mars 2020. Cette dernière a dû être annulée en raison de la COVID-19. Vous trouverez ci-dessous les deux documents qui devaient être présentés lors de cette rencontre :

Zones de stationnement courte durée

En 2019, lors des soirées d’information et d’échanges sur le projet pilote, plusieurs propriétaires de commerces de la rue de Verdun ont mentionné qu’il était difficile pour leur clientèle de se stationner à proximité de leur établissement. Pour remédier à cette situation, une vingtaine de zones de stationnement de courte durée ont été créées sur 16 rues transversales à la rue de Verdun, entre la rue Godin et la rue Rielle. Ces zones de stationnement gratuit sont situées dans les premiers mètres des rues transversales donnant sur la rue de Verdun. Au total, ces zones comptent 72 cases de stationnement.

Une étude de stationnement réalisée en 2023, pour analyser la disponibilité en stationnement en condition hivernale, a permis de conclure qu’il n’y a pas de problématique au niveau du stationnement à prolonger à l’année le lien cyclable.

Understanding the pilot project

The project on rue de Verdun is in line with the thrusts of the Plan local de déplacements (PLD) (Local mobility plan), a planning document produced following a year of public consultations. Setting up bicycle lanes requires removing parking spaces on the even side of rue de Verdun. However, for the duration of the pilot project, these spaces will become accessible again during the winter season, from November to April.

In the first year of the pilot project, there was a 101% increase in the number of cyclists and a 33% decrease in the number of accidents.

Improvements to bicycle lanes

During the 2019 summer season, a number of cyclists had the chance to test the new bike lanes. To increase user safety, in keeping with the Vision Zéro décès et accident grave (Vision zero fatalities and serious accidents) campaign, adjustments were made to the five curb extensions located on the east side (even side) of the street. Therefore, to prevent cyclists from converging in the motor vehicle traffic lane by bypassing the curb extensions, the bike lane was diverted so as to pass inside them. 

For more information, see: