Griffintown, a neighbourhood in transformation

Last updated December 21, 2021
Reading time: 1 min

Urban design projects are underway in order to create a pleasant neighbourhood, one where individuals and families can thrive and new businesses can be established. Learn about the different initiatives underway and projects already completed.

Completed projects

Rue Ottawa (entre du Séminaire et Peel) 

Fin des travaux d’infrastructures et d’aménagement de surface, entre les rues Peel et du Séminaire. 

La rue Ottawa, axe de mobilité active et collective du secteur et futur corridor culturel, est désormais plus conviviale pour les usagers, notamment grâce aux interventions suivantes. 

Améliorations de surface: 

  • Construction de deux intersections surélevées en pavés de bétons, soit au croisement des rues du Séminaire et Murray, pour favoriser un ralentissement de la circulation et ainsi une plus grande sécurisation des déplacements actifs; 
  • Aménagement de trottoirs élargis pour un plus grand confort des piétons; 
  • Aménagement d’une piste cyclable surélevée, sécuritaire pour les cyclistes et en continuité avec les aménagements situés à l’ouest; 
  • Aménagement d’une baie de stationnements et installation d’une borne de recharge électrique; 
  • Installation de nouveaux lampadaires; 
  • Ajout de mobilier urbain (bancs, paniers à déchets et à recyclage, supports à vélo); 
  • Ajout de fosses pour une meilleure gestion des eaux de pluies et des grilles d’arbres; 
  • Plantation de 33 arbres. 

À noter que des travaux correctifs mineurs sont prévus pour l’été 2024.  

Améliorations souterraines: 

  • Réalisation de travaux d’égout et d’aqueduc; 
  • Interventions sur le réseau souterrain de la Commission des services électriques de Montréal (CSEM) sur la rue Murray entre les rues Ottawa et Wellington; 
  • Construction de massifs et de nouvelles structures en prévision de l’enfouissement des câbles aériens (CSEM); 
  • Déplacement du réseau d’Énergir. 
     

Rue Guy (entre William et Saint-Jacques)  

Fin des travaux de remplacement de conduites datant des années 1900. Ces travaux amélioreront l’efficacité des réseaux d’égout et d’eau potable du secteur. 

Améliorations apportées 

Ces travaux permettent de: 

  • renforcer l’efficacité des conduites souterraines; 
  • diminuer l’impact environnemental et de réduire les coûts d’entretien; 
  • préserver la fiabilité du service d’incendie; 
  • maintenir un service de qualité pour les générations à venir.

Place des Arrimeurs

Améliorations apportées

Aménagement:

  • une place publique en pavés de béton avec marches et murets en granite;
  • la mise en place d’une oeuvre d’art public;
  • l’installation de mobilier de parc sur mesure dont des bancs, des paniers à rebuts et à recyclage, des bollards lumineux;
  • la protection de deux arbres existants;
  • la plantation de huit arbres feuillus, 140 arbustes feuillus, 19 arbustes conifères, 1 393 vivaces et du gazon.

Peel, between Rue Smith and Boulevard René-Lévesque

Improvements made
Rue Peel is now more attractive for users, thanks to the following actions:

Surface improvements

  • Construction of protected bicycle paths, part of the Express Bike Network (EBN)
  • Widening of sidewalks and installation of granite curbs and concrete pavers
  • Creation of large covered tree pits and the addition of 78 trees
  • Installation of tree grates with designs inspired by archaeological discoveries
  • Inclusion of new urban furniture
  • Addition of new LED street lights

Underground improvements

  • Reconstruction or rehabilitation of some parts of the water and sewer system not previously repaired
  • Replacement of electricity, gas and telecommunication networks/lines
     

Rue Rioux, between des Bassins and de la Montagne

  • Installation of new lampposts
  • Creation of a new, small public plaza at the north intersection, at rue de la Montagne
  • Widening of sidewalks
  • Adding granite curbs
  • Adding tree planting pits
  • Adjusting the rainwater collection network
  • Permanent asphalting of the roadway

Rue William, between Guy and Canning; and Rue Canning, between William and Notre-Dame

  • Repair of an Énergir gas line
  • Installation of new lamppost bases
  • Construction of a conduit duct bank (a concrete underground structure that houses electric and telecommunications cables)
  • Permanent asphalting of the roadway
  • Temporary materials were used for concrete edging and sidewalks, until the real estate development constructions are completed. Final work on these elements will be done later.
  • Construction of bicycle paths

Rue Ottawa, between Guy and du Séminaire

  • Work on sewers and drainage at the Rue Saint-Thomas intersection
  • Completion of tree pits on sidewalks
  • Surface work
  • Creation of a raised bicycle path, halfway to the sidewalk curb height, on the south side of Rue Ottawa
  • William water retention basin

Redesign of streets and parks

In order to make Griffintown a livable neighbourhood, promote active transportation and public transit, Montréal has developed a coherent, unified design vision.

  • Redesign streets according to different types of streets specific to the neighbourhood—and where vegetation predominates
  • Create several parks
  • Transform Rue Ottawa into a cultural corridor
Secteur Griffitown - carte interactive

Projects in the area

Several construction projects are happening now to continue transformation of the neighbourhood. These projects will renew infrastructure to meet the growing needs of residents, create public spaces where pedestrians have priority and enhance its historic character.

Why?

Griffintown is a former industrial zone currently being transformed; the number of residents in the neighbourhood has greatly increased. Existing infrastructure was not designed to serve so many people. Since it is one of Montréal’s oldest districts, most of the pipelines are at the end of their useful life and must be replaced to avoid leaks and resulting damage.

Montréal sees the infrastructure work as an excellent opportunity to redesign public space in order to:

  • Maintain and enhance built heritage, as well as the street grid and the major arteries that run through Griffintown and connect it to the rest of the city;
  • Conceive streets as livable spaces, not just as space for transportation
  • Emphasize vegetation
  • Promote active transportation and public transit
  • Make density in Griffintown livable, with setbacks and openings, places to linger, with natural light and vegetation, for breathing and meeting
  • Encourage the flourishing of artists, artisans and others that are part of Montréal’s creativity. This will include establishing a ‘cultural corridor’ on Rue Ottawa (which will link several cultural and creative spaces in the neighbourhood, making it a showcase).